در زیر نکات و وضعیتهایی از بازیهای بازیکنان ایران در مسابقات جام ملتهای آسیا آورده شده است. سعی شده وضعیتهایی انتخاب شود که آموزنده باشد و نکات آخربازی یا نکات تاکتیکی و استراتژیکی جالبی داشته باشد. توجه کنید که هدف یافتن اشتباهات بازیکنان نبوده و می دانیم که بخاطر فشار بازی تیمی و تنگی وقت و خستگی و فشار روانی و ... این اشتباهات می تواند طبیعی باشد. و اینکه هر بازیکنی اشتباهاتی دارد. این وضعیتها توسط جدیدترین نسخه از موتورهای قدرتمند استوک فیش، کومودو و هودینی تحلیل شده است. 

سعی کنید بدون نگاه کردن به جواب حرکت درست را پیدا کنید. و این خود می تواند تمرین و تستی برای شما باشد. 

نوبت سفید : وضعیت بعد از حرکت 28 بازی میز 2 میان استاد بزرگ الشن مرادی و استاد فیده امیر رضا پور رمضانعلی

در حرکت 29 بازی(وضعیت فوق) سفید حمله برخاست Ng4 را انجام داد که حرکت دقیقی نیست. چون سیاه یک جواب خوب دارد. حرکت دقیق و درست !Ng6 با دو تهدید زدن وزیر و زدن فیل (با زدن فیل شاه سیاه در خطر مات قرار می گیرد) است و سیاه چاره ای جز از دست دادن وزیر به ازای رخ و اسب ندارد. البته بخاطر وضع بد سوارهای سیاه برد سفید آسان خواهد بود. 

نوبت سیاه : وضعیت بعد از حرکت 29 سفید بازی میز 2 میان استاد بزرگ الشن مرادی و استاد فیده امیر رضا پور رمضانعلی

سفید دو تهدید دارد ولی سیاه می تواند با حرکت Rf3 رخ خود را نجات دهد و آچمزی جالبی را ایجاد نماید . هر چند که سفید هنوز هم برتری دارد ولی در صورت برنده بودن هم برد سریع و راحتی نیست. اما سیاه حرکت Qd7 را انجام داد و سفید به راحتی پیروز شد. 



ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه 14 خرداد1393 | 6 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

حمله به شاه قلعه نرفته(در مرکز مانده) (2)

نمونه چهارم

سفيد: نجمدينوف

سياه: کاميشوف

قهرمانی شوروی 1951

Nezhmetdinov – Kamishov

URS(ch) 1951

10. 0-0!

تکميل گسترش!. همانگونه که خواهيد ديد ، گرفتن پياده e5 به ضرر سياه تمام می شود.

10…, Nxe5 11.Nxe5! Bxb5 12.Nxb5 Qxb5 13.Re1!

سفيد اکنون تهديد c4 و سپس Rxe4 را دارد.

13…, Nf6

در صورت:

13…,e6? 14.c4!,Qa5 15.Rxe4!,dxe4 16.Qxd7#

13…,Rd8 14.Nxf7!,Kxf7 15.Rxe4±

14.Bg5 e6

15.c4!

همانگونه که قبلاً اشاره کرديم ، باز کردن مرکز يک اصل برای استفاده از موقعيت شاه قلعه نرفته است.

15…, Qa5

گرفتن پياده به باخت سريع منجر می شد.

15…,dxc4 16.Bxf6,gxf6 17.a4!,Qd5 18.Qxd5,exd5 19.Ng6+

16.Bxf6 gxf6

17.Nxf7!!

يک قربانی تيپيک عالی برای استفاده از ضعف شاه قلعه نرفته.

17…, Kxf7



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 20 فروردین1392 | 2 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

موقعيت شاه در صفحه يکی از مهمترين عوامل برای ارزيابی وضعيت است و چون هدف نهايی در بازی شطرنج مات کردن شاه حريف است ؛ حمله به شاه يکی از مهمترين روش‌ها برای رسيدن به اين منظور است.

تکنيک حمله به شاه در وضعيتهای مختلف بر حسب موقعيت شاه ما و شاه حريف متفاوت است و در کل مبحث حمله به شاه را به سه قسمت تقسيم می‌کنند.

الف) حمله به شاه قلعه نرفته.

ب) حمله به شاه ، هنگامی که هر دو حريف در يک جناح قلعه رفته باشند.

ج) حمله به شاه ، هنگامی که هر دو حريف قلعه مخالف رفته باشند.

اکنون با ارائه چند نمونه از هر بخش ، سعی می‌کنيم تکنيکهای مختلف حمله به شاه را مورد بررسی قرار دهيم.

حمله به شاه قلعه نرفته(در مرکز مانده) (1)

قلعه رفتن يکی از مهمترين حرکات در شروع بازی است. با قلعه رفتن ، شاه به مکان امنی می‌رود و رخها نيز وارد بازی می‌شوند. اما اگر يکی از طرفين قلعه نرود و يا اجازه قلعه رفتن از او سلب شود ، شاه او در مرکز می ماند. در اين هنگام طرف مقابل بايد سعی كند مركز را باز کند تا بتواند از دو رخ اضافی خود جهت حمله به شاه حريف استفاده کند.

نکته حائز اهميت اين است که در مواقعی كه شاه حريف در مركز مي‌ماند بايد سعی كنيم از قلعه رفتن وی جلوگيری کنيم و در صورتي كه سعی در ايجاد قلعه مصنوعی کرد حتي‌المقدور نبايد امکان دهيم ارتباط دو رخ حريف برقرار گردد.

نمونه اول

سفيد: پاول مورفی

سياه: ناشناس

سيمولتانه 1858

Morphy,P – NN

Simultane 1858

e4, e5 2. Nf3, Nc6 3. Bc4, Nf6 4. Ng5, d5 5. exd5, Nxd5? 6. d4!, exd4 7. 0-0, Be7 8. Nxf7! , Kxf7 9. Qf3+, Ke6

10. Nc3!

يک حرکت گسترشی عالی با ايده آوردن رخ a1 به عرصه كارزار. موقعی که شاه در خطر باشد برتری ماتريالی چندان موثر نيست بلکه بسيج مهره‌های حمله کننده به شاه تعيين کننده است.

10…, dxc3

اجباری است. اکنون رخهای سفيد ميتوانند از هر دو ستون باز e و d برای حمله به شاه آواره سياه استفاده كنند.

 Re1+, Ne5 12. Bf4, Bf6 13. Bxe5, Bxe5



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه 5 فروردین1392 | 2 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

تمامی طرحهای عمیق و یا تکنیکهای آخربازی در صورتی که نتوانید در لحظه حیاتی بازی از آن بهره برداری نمایید بلا استفاده می ماند و قربانی یک لحظه از بازی  می شوید و وضعیتی بازنده و اسفبار را به همراه خواهد آورد و این هنگامی است که می گوییم هر چه رشته اید پنبه شده است.همچنین است که در برخی موارد یک بازی برتر تنها یک دریچه از فرصتها را برای دستیابی به نتیجه پایانی می گشاید و اینکه در آن برهه حیاتی از زمان بازی آماده بهره برداری از آن بود بسیار حائز اهمیت است. تمامی وضهیتهایی که در ادامه ملاحظه خواهید فرمود از مسابقات اخیر در سطح اول شطرنج دنیا انتخاب شده است.نشان دهید که شما می توانید این راه حلهای هیجان انگیز را بیابید.


وضعیت 1: ژیگالکو - باخ

سفید شروع و می برد. 

وضعیت 2: اونیشچوک - اسلاووف

اونیشچوک رخنه ای مرگبار را هدف قرار می دهد.

سفید شروع و می برد. 

وضعیت 3: شیلانگ - شانگلی

بهترین حرکت رابیابید-سفید شروع و می برد. 

وضعیت 4: باخ - لینتشوسکی

سفید شروع و می برد. 




ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه 23 فروردین1391 | 1 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

 

پایگاه جهانی شطرنج به نقل از وی جی نت منتشر کرد؛

کارلسن در مورد همکاری کاسپاروف و ناکامورا



همانطور که پیش از این عنوان شده بود "مگنوس کارلسن" در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تحت تعلیم "گری کاسپاروف"قرار داشت و در مارچ ۲۰۱۰ این همکاری توسط طرفین قطع شد.هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه "کاسپاروف" با یک فرد جدید کار می کند و او کسی نیست جز "هیکارو ناکامورا" استاد بزرگ آمریکایی،این همکاری از ژانویه گذشته آغاز شده است و این خبر را "کاسپاروف" طی مصاحبه طولانی در مجله شطرنج "نیو این چس"(New in chess) عنوان کرده است.به این منظور پایگاه نروژی "وی جی نت"(VG Nett) نظرات "مگنوس کارلسن" را در این مورد جویا شده است و به تازگی در پایگاه شطرنج(chessbase) منتشر شده است که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

در گزارشی در پایگاه نروژی "وی جی نت" هنگامی که از "کارلسن" در مورد همکاری "گری کاسپاروف"(برترین شطرنجباز همه ادوار) و "هیکارا ناکامورا"(نفر نهم فهرست بهترینهای شطرنج جهان) از ژانویه گذشته پرسش می شود وی می گوید:

"من هم شگفت زده شدم.تا به اکنون در مورد این نکته که کاسپاروف نظر خاصی بر روی استعداد ناکامورا در شطرنج داشته باشد چیزی نشنیده بودیم و به هیمن جهت است همکاری بین این دو برایم غیر قابل باور بود."

وی جی نت: "مگنوس کارلسن" نابغه جوان نروژی در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با کاسپاروف همکاری داشته است و علارغم اینکه پیشرفتهای سریعی از این همکاری حاصل شده بود "کارلسن" به صورت یکطرفه این همکاری را قطع کرد و بر این باور است که شاید روسها در این مورد برنامه هایی را برایش تدارک ببینند.همکاری "ناکامورا"(متولد ژاپن و بزرگ شده آمریکا) و "کاسپاروف" با پشتیبانی مالی "رکس سینکوئیفیلد" بیلیونر اهل سنت لوئیز که به گفته پایگاه وی جی نت ،مبلغی در حدود یک میلیون کرور را به این امر اختصاص داده است، انجام می شود.

پایگاه "وی جی نت" که خبر این همکاری را از مجله شطرنج "نیو این چس" نقل کرده است در ادامه می نویسد: "ناکامور"ا هدف از کمک خواستن از "کاسپاروف" را دستیابی به بایگانی عنی گشایشی وی عنوان می کند.این دو نفر در ماههای گذشته دو جلسه آموزشی با یکدیگر داشته اند که بیشتر در مورد مسائل اصلی شطرنج بوده است و قرار بر این بود تا سومین جلسه قبل از مسابقات دورتموند و در فاصله اقامت تابستانی کاسپاروف" در کشور کرواسی صورت گیرد که به دلیل اینکه "ناکامورا" تصمیم گرفت تا در مسابقات پوکر لاس وگاس شرکت کند این امر ملغی شد."کاسپاروف" می گوید: "نبوغ ناکامورا بر کسی پوشیده نیست اما برنده شدن در مسابقات شطرنج مهمتر از قهرمانی در پوکر است."

"مگنوس" در این مورد چنین می گوید:

"من فکر می کنم که کاسپاروف با این گفته سعی داشته است تا موضعی بیطرفانه را اتخاذ کند و از همکاریش با ناکامورا حرفی به میان نیاورد.وی تمایل داشت تا هنگامی که ناکامورا عملکرد قابل قبولی از خود به جا نگذارد این همکاری را علنی نکند.پس از موفقیت در مسابقات تاتا استیل بود که ناکامورا دیگر عملکرد قابل قبول از خود به جا نگذاشته است."

کارلسن در ادامه به پایگاه وی جی نت می گوید: به اعتقاد من از این پس فشارها بر ناکامورا بیشتر می شود و من شک دارم که وی به همان نتایجی که من از جانب همکاری با کاسپاروف گرفتم دست یابد.وی در ادامه می افزاید:

"من به خوبی با کاسپاورف و افکارش آشنایی دارم.در کتار این من به خوبی واقفم که کاسپاروف نقاط ضعف و قوت مرا به خوبی می دانست.من از زمانی که ناکامورا با کاسپاروف کار می کند نتایج خوبی را در برابر ناکامورا کسب کرده ام.هر چند معتقدم که ناکامورا پیشرفت خوبی را در نتیجه گیری داشته و خواهد داشت اما باید اذعان کنم که تنها ۴ یا ۵ بازیکن در جهان شطرنج از جمله خود من وجود دارند که شطرنج را بهتر از ناکامورا می فهمند.من نمی دانم که آیا کاسپاروف می تواند این مشکل ناکامورا را در برهه ای کوتاه از زمان حل کند و یا خیر؟!."

و پاسخ این سوال را پایگاه وی جی نت اینگونه می دهد که باید تا اواسط نوامبر آینده که مسابقات یادبود تال در مسکو با حضور جمعی از نخبگان دنیای شطرنج از جمله کارلسن و ناکامورا برگزار خواهد شد،صبر کرد.

منبع:rook.ir



تاريخ : چهارشنبه 5 بهمن1390 | 6 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |
alt

موضوع : چطور بازی کنید (استراتژی)

این درس احتمالا مهمترین قسمت آموزش است. در مقدمه راجع به اهمیت دانش شطرنج صحبت کردم . زمانیکه شما ایده های اساسی بازی شطرنج را می فهمید، در هر پوزیسونی می توانید بهترین حرکت را پیدا کنید. این ایده ها می تواند بازی شما را با ثبات و قوی سازد. همچنین گفتم که شما نبایستی همیشه پذیرای هر دانش جدید بی هدفی باشید، بلکه سعی کنید اساسا سیستم تفکر خود را بهتر کنید. در خلال این درس من دقیقا به شما خواهم گفت که استاد بزرگان چگونه طی یک بازی شطرنج فکر می کنند. شما یک سیستم تفکر مشخص شامل چندین مرحله آسان را کسب خواهید کرد. با دنبال کردن این مراحل شما به نتایج استاد بزرگی می رسید.

به شما شدیدا توصیه می کنم چندین بار این مطالب را مرور کنید تا ایده ها را کاملا متوجه شوید. پس از آن شما درخواهید یافت که این ایده ها ، آنچنان که در ابتدا به نظر می رسند دشوار نیستند. پس از مدتی تمرین به طور اتوماتیک بدین روش فکر خواهید کرد و از پیشرفت سریع لذت خواهید برد.

بگذارید شروع کنیم . من به شما چند ایده کلی می گویم و به صورت تمرین آنها را به تصویر می کشم.

اولین ایده کلی این است که "ایده اصلی بازی شطرنج فعالیت سوارهاست تمامی قوانین دیگر بیشتر روشهای تحقق بخشیدن این ایده اساسی را مشخص می کنند . حال ما آن را در عمل خواهیم دید. در این بازی من سفیدم و سودارکین سیاه

1e4 c5 2.Nf3

می دانید که بازی شطرنج شامل 3 مرحله : شروع بازی، وسط بازی و آخر بازی است. هر بخش از بازی خصوصیات خاص خود را دارد. بنابراین ما باید بدانیم در هر یک از این مراحل دقیقا چه باید انجام دهیم.

در شروع بازی 3 وظیفه اصلی داریم که نیاز به تحقق بخشیدن آنها است. 1- گسترش سوارها 2- قلعه 3- اتصال رخ ها (با حرکت وزیر)

به نظر واضح می رسد، اما من می توانم به شما مثالهای زیادی را نشان دهم که بازیکنان قوی این اصول را دنبال نکرده اند و به سرعت متلاشی شده بودند. یک اشتباه بسیار نمونه وار ، شروع یک حمله زودرس قبل از تحقق این 3 وظیفه اصلی در شروع بازی است. ایده دیگر این است که ما نیاز به گسترش سوارها داریم بنابراین حرکت پیاده ها تنها در صورتی می تواند خوب باشد که تدارک گر گسترش سوارها باشند.

d6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6

وظایف اصلی در هر مرحله از بازی جهت کلی بازی را نشان می دهد. همچنین شما بایستی چگونگی یافتن هر حرکت را بدانید. چندن اصول استراتژیکی اساسی وجود دارد که به شما در یافتن بهترین حرکت در هر پوزیسیون کمک می کند. یکی از آنها اصل سوار کم تحرک است. این بدان معناست که شما بایستی مهره ای را که کمترین فعالیت را دارد بیابید و وضعیت آن را بهبود بخشید.

به عنوان مثال، همین حالا سیاه به پیاده ی e4 حمله کرده است. سفید راههای زیادی برای دفاع از آن دارد : Nc3،Bd3،f3،Qf3 ما می دانیم که گسترش وزیر سومین وظیفه در گسترش است. بنابراین ما نبایستی وزیر را در چنین مرحله ای سریعا وارد بازی کنیم در غیر اینصورت حریف با شروع حمله به وزیر ما فرصت های اضافی (تمپو) برای گسترش بدست می آورد.




ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه 2 بهمن1390 | 12 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

One of the "old standards" in the area of positional analysis is the ability to show the next best move (or even multiple lines of play). But there's a "tradeoff": displaying multiple variations slows down the engine's analysis. The Rybka software contains a new feature which presents the user with more control over this process. You can learn all about it in our latest ChessBase Workshop.

In the last ChessBase Workshop column we examined ways to decrease (or handicap) Rybka's playing strength. This time around we're going to consider ways of using Rybka as an analysis partner.

Rybka shares the positional analysis features you've come to expect in the Fritz/ChessProgram interface. But this new ChessBase engine brings some new features into the mix.

One of the "old standards" in the area of positional analysis is the ability to show the next best move (or even multiple lines of play). The best move/variation the engine finds will be displayed at the top of the list in the Engine Analysis pane. The user can then increase or decrease the number of displayed lines by use of the on-screen "+" and "-" buttons or the corresponding keys on the keyboard:

But there's a "tradeoff" at work here. Displaying multiple variations slows down the engine's analysis, sometimes to a significant extent when the user opts to display many of these alternative lines of play. And, as is the case with the illustration above, sometimes it's really not very fruitful to display these extra lines conidering how bad they are in comparison to the engine's preferred variation (the second and third best lines in the above illustration are more than a half-pawn worse than the preferred line in the engine's numerical evaluation).

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 بهمن1387 | 9 قبل از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |
بازی هشتم آناند ـ کرامنیک هم مساوی شد

Score

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 
Anand
½
½
1
½
1
1
½
½
 
 
5.5
Kramnik
½
½
0
½
0
0
½
½
       
2.5

و اما آنالیز بازی

Kramnik,V (2772) - Anand,V (2783) [D37]
WCh Bonn GER (8), 24.10.2008 [Annotations by Malcolm Pein]

1.d4 Nf6 2.c4 e6. It was clear that Vishy would switch. Playing the same wild line twice was brilliant but a third time would be irresponsible given the match position. I thought we might see something solid. 3.Nf3 d5 4.Nc3 dxc4. Not very solid. I should have known better. 5.e4 Bb4 6.Bg5 c5








It's the super sharp Vienna Variation. No margin for error here, one false move and it's 'goodnight Vienna'. 7.Bxc4 cxd4 8.Nxd4 Qa5. Anand's match strategy seems to be to head for tactical positions where possible. 9.Bb5+ Bd7 10.Bxf6








 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 4 آبان1387 | 10 قبل از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

Anand,V - Kramnik,V

WCh Bonn GER (6), 21.10.2008
1.d4 Nf6 2.c4 e6 3.Nc3 Bb4 4.Qc2 d5 5.cxd5 Qxd5 6.Nf3 Qf5 7.Qb3 Nc6 8.Bd2 0-0 9.h3 b6 10.g4 Qa5 11.Rc1 Bb7 12.a3 Bxc3 13.Bxc3 Qd5 14.Qxd5 Nxd5 15.Bd2 Nf6 16.Rg1 Rac8 17.Bg2 Ne7 18.Bb4 c5 19.dxc5 Rfd8 20.Ne5 Bxg2 21.Rxg2 bxc5 22.Rxc5 Ne4 23.Rxc8 Rxc8 24.Nd3 Nd5 25.Bd2 Rc2 26.Bc1 f5 27.Kd1 Rc8 28.f3 Nd6 29.Ke1 a5 30.e3 e5 31.gxf5 e4 32.fxe4 Nxe4 33.Bd2 a4 34.Nf2 Nd6 35.Rg4 Nc4 36.e4 Nf6 37.Rg3 Nxb2 38.e5 Nd5 39.f6 Kf7 40.Ne4 Nc4 41.fxg7 Kg8 42.Rd3 Ndb6 43.Bh6 Nxe5 44.Nf6+ Kf7 45.Rc3 Rxc3 46.g8Q+ Kxf6 47.Bg7+ 1-0

Score

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 
Anand
½
½
1
½
1
1
 
 
 
4.5
Kramnik
½
½
0
½
0
0
           
1.5

 



تاريخ : چهارشنبه 1 آبان1387 | 8 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

 


 game three is under way

Kramnik,V (2772) - Anand,V (2783) [D49]
WCh Bonn GER (3), 17.10.2008

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Nf3 Nf6 4.Nc3 No Exchange Slav today, a real fight instead. 4...e6 5.e3 Nbd7 6.Bd3. Kramnik invites the sharp Meran Variation. 6...dxc4 7.Bxc4 b5 8.Bd3 a6 9.e4 c5 10.e5 cxd4 11.Nxb5 axb5 12.exf6 gxf6 13.0-0 Qb6 14.Qe2. Up to here all well known. Anand's next is a new move in this position and set Kramnik thinking.








14...Bb7. A brilliant novelty and brilliant preparation. Black has always tried to defend the b5 pawn here with Ba6 or b4. [Actually 17...Bb7, while brilliant, was not really a novelty. It has been used at least four times before, but at a much lower level of play] 15.Bxb5 Bd6. Anand intends Ke7, Rg8 and Ne5 16.Rd1. Even at this stage I was wondering in my live commentary whether White should play cautiously here with 16.Bd3 Ke7 17.Rd1 Rag8 18.Be4. 16...Rg8 17.g3. 17.Bd3 Ne5 18.Be4 d3!; Rxd4 was not good 17.Rxd4 Rxg2+ 18.Kxg2 Qxd4. 17...Rg4

 



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه 29 مهر1387 | 8 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

بنا به در خواست خیلی از بازدیدکنندگان عزیر مجبور شدم دوباره نحوه انالیز بازی رو توسط fritz بزارم...

 ابتدا از منوی Engine گزینه‌ی Switch off engine را بزنید، تا فریتز  فقط تماشا کندو دیگر تا زمانی که آن را دوباره به همین راه، یا طرق دیگر، فعال نکنید، حرکتی انجام نخواهد دادو حالا با خیال راحت حرکتهای خود را تا پایان بازی بچینید .

سپس از منوی Tools روی Analysis بروید، و گزینه‌ی Full Analysis را انتخاب کنید.

 نکته: برای سرعت عمل بیشتر و صرفه جویی در وقت می‌توانید به جای ورود به منوهای تودرتوی فوق، همان عملیات را با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Y انجام دهید.

 در این صورت دیالوگی باز خواهد شد، که در مورد قسمت‌های مختلف آن توضیح خواهیم داد.

 - گزینه‌ی Verbose: اگر این گزینه را "تیک" زده باشید، لا به لای تفسیر، از جملات زبان (انگلیسی) استفاده می‌کند. یعنی فقط به ارائه‌ی حرکات و نمادهای تفسیری اکتفا نمی‌کند. مثلاً در جلوی یک حرکت ممکن است نوشته شود: There is nothing better in the position. : حرکت بهتری در پوزیشن وجود ندارد. چنان‌چه تمایلی به مشاهده‌ی این‌گونه جملات ندارید، این گزینه را تیک نزنید.

- گزینه‌ی Graphical: در مواردی که یک مهره (معمولاً پیاده) از طرف چند سوار حریف زیر ضرب قرار گرفته باشد، و همچنین از طرف چند سوار خودی دفاع شده باشد، برای نمایش این فشار و تعادل یا عدم تعادل آن، از فلش‌های رنگی استفاده می‌کند. (این فلش‌ها با فلش‌های دیگری که طرح‌های خوب را نمایش می‌دهند، یا بیان کننده‌ی تهدید حریف در حرکت بعدی هستند، اشتباه نشوند. فلش‌های متعددی با معانی مختلف در فریتز نمایش داده می‌شوند.) در کل به نظر می‌رسد که گزینه‌ی مهمی نباشد!

- گزینه‌ی Training: اگر در بازی، ترکیب (به معنای شترنجی آن) اتفاق افتاده باشد، بعد از پایان تفسیر، هنگامی که در حال مشاهده‌ی بازی هستید، با رسیدن به آن نقطه، برنامه ابتدا حرکت صحیح را از خود شما می‌پرسد، و جواب درست را تا زمانی که خودتان نخواهید به شما نشان نخواهد داد. این کار فرصت خوبی برای تمرین روی ترکیبات شطرنج فراهم می‌آورد. البته مشخصاً این کار فقط زمانی معنا دارد که بازی مربوط به شخص دیگری باشد و شما قبلاً آن را ندیده باشید. (مثلاً به صورت یک فایل PGN از سایتی دانلود کرده باشید.)

- گزینه‌ی Opening reference: بالاخره به یک گزینه‌ی خوب و "به درد بخور" رسیدیم. این گزینه را همیشه تیک بزنید، تا اطلاعاتی در مورد بازی‌هایی که قبلاً در گشایش همین بازی صورت گرفته‌اند، و این که کجا حرکت "نوآوری" گشایشی صورت گرفته است (علامت N)، به شما بدهد. این گزینه در ارتباط با دکمه‌ی Referece-DB می‌باشد، که بعداً در مورد آن توضیح خواهیم داد.

برای دیدن ادامه توضیحات بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه 17 مهر1387 | 1 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |
 

باعرض سلام خدمت دوستان :

امروز خواستم بازی الشن مرادی در مقابل الکساندر کاستینوک درمسابقات پاریس  را برای مشاهده در

وبلاگ قرار دهم.

بازی را میتوانید در ادامه مطلب مشاهده کنید. با تشکر



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه 20 تیر1387 | 3 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |

 

هیئت شطرنج استان آذربایجانشرقی در نظر دارد دوستان خود  را با قهرمان جهان آشنا سازد و از بازیهای ناب هر کدام یک یا دو مورد در اختیار دوستداران قرار دهد .

شما می توانید ادامه دهنده ی راه هر کدام از قهرمانان باشید، لطفاً نظر خود را در اختیار وبلاگ هیئت شطرنج تبریز قرار دهید. (در این قسمت از نوشته های استاد محترم جناب آقای هادی مؤمنی استفاده شده است).

 

اشتاینیتس

ویلهلم اشتاینیتس اولین قهرمان رسمی جهان در 14 مة 1836 در پراگ بدنیا آمد در وین به تحصیل ریاضیات پرداخت. اولین حضورش در یک تورنمنت در سال 1862 لندن بود پس از بازیکنانی مانند پاولسن و آندرسن ششم شد.

در سال 1866 با آندرسن مصاف داد با نتیجه 8 بر 6 بر حریفش پیروز شد و خود را قهرمان جهان معرفی کرد که مورد قبول محافل شطرنج و مطبوعات آن زمان گردید.

لاسکر در تجزیه و تحلیل عملکرد اشتاینیتس نبوغ او را در شطرنج پوزسیونی و خلق ایده های جدید تئوریک می ستود.

۱. توجه به منطق پوزسیونی

۲. انتظار

۳. تدارک و آنگاه حمله به پوزسیون شکننده حریف

۴. استفاده و از دست ندادن فرصت مناسب

۵. اسکلت های پیاده ای نیرومند

۶. پوزسیونهای بسته

۷. فیل های خوب و بد

۸. خانه های ضعیف و قوی

احتساب شاه بعنوان مهره ای تهاجمیاز کارهای تئوریک اشتاینیتس می باشد.

مرگ ناهنگام دخترش و تنگدستی در اواخر عمر او را از پا در آورد. در 61 سالگی ناگزیر برای امرار معاش به بازی چشم بسته روی آورد. با اینکه هیچ علاقه ای به این نوع نمایشها نداشت در سال 1897 با 22 نفر همزمان به بازی چشم بسته پرداخت .

اشتاینیتس در 12 اوت 1900 در نیویورک در گذشت.

 

 

بازی زیر که (( گوهر اشتاینیتس )) نامیده شده غیر از دریافت جایزه نخست زیبائی در اغلب گنجینه های ادبی شطرنج نیز به چاپ رسیده است .

سفید : اشتاینیتس

سیاه : باردلبن 

۱۸۹۵ بازی ایتالیائی

e5 e4 1
Cc6 Cf3 2
Fc5 Fc4 3
Cf6 c3 4
e*d d4 5
+Fb4 c*d 6
d5 Cc3 7
C*d5 e*d 8
Fe6 o-o 9
Fe7 Fg5 10
F*d5 F*d5 11
D*d5 C*d5 12
C*e7 F*e7 13
f6 Te1 14
Dd7 De2 15
?c6 Tac1 16

طبق بررسی های استاد بزرگ زایتسف در سال ۱۹۷۳ حرکت  c6  سیاه غلط وحرکت صحیح Rf7 است و حرکت ۱۶ سفید  Tad1 است .



تاريخ : چهارشنبه 23 آبان1386 | 6 بعد از ظهر | نویسنده : سعید غنی افشرد |
  • آی تی نوشت
  • مواظب